Monday, May 22, 2017

Penutup Siri Dongeng

Fuh.... selepas terbitnya novel ke-8 Siri Dongeng ini, Aman perlu siapkan 2 lagi naskah terakhir untuk tahun 2018! Jadi, mahu atau tak, terpaksa juga khatamkan balik dan baca semula setiap buku dalam siri ini dari mula sampai habis. Peh, memang berpinar biji mata. Tapi kalau nak hasilkan karya best, kena buat pengorbanan sikit. Hoho!
Mulanya Big Bos mahu Aman yang tulis siri Dongeng ini, tapi penulisan Kak Izanor Sharif (penulis asal) sudah pun snagat best dan lebih puitis. Susah Aman mahu tiru. Jadi, better Aman jadi pereka cerita cerita sahaja. Lagi mudah kerja, lagi senang siap.

Tiga buku terakhir siri Dongeng ini memang payah nak reka. Ini sebab ceritanya sudah mencapai tahap klimaks di mana watak utama kini berdepan konflik besar. Jadi, Aman perlu reka watak penjahat, kuasa besar, kehancuran dan super twist untuk jadikan tiga buku terakhir dalam siri Dongeng ini super best! Konflik besar sudah bermula sejak novel ke-8 iaitu novel Milahficient dan Puteri Aurorah.

Gabungan rangka cerita yang dramatik dan penulisan Kak Izanor yang puitis lagi lucu memang kombinasi best! Aman sendiri suka baca novel Milahficiennt tu ulang kali. Hohoho!


Alhamdulillah! Akhirnya setelah memening kepala dan mendapat input-input bernas dari penulis lain, rangka cerita untuk buku ke-9 dan ke-10 telah pun siap dan mendapat LAMPU HIJAU dari Big Bos! Yeah!

Dua karya terakhir ini memang superbly epik! (puji cerita sendiri) Ini sebab penutup konflik dan sihir besar Aman tiruvasi dari suasana tanda-tanda besar Kiamat. Jadi, pertama kali Aman dapat buat rangka cerita fiksyen yang berdasarkan sesuatu yang ilmiah dan islami. Terasa genius kejap. Hahaha!

Apapun, doakan penulisan dua buku terakhir ini dapat disiapkan dengan jaya ya! Tak sabar mahu tahu pendapat korang tentang buku-buku ini terutama tiga buku terakhir siri Dongeng!

-out-

No comments: