Friday, June 17, 2016

Bercakap dengan Dewasa

Dub Dap Dub Dap!

Jantung Aman memang berdebar gila apabila dapat tawaran untuk memberikan talk tentang komik di IPPTAR, Angkasapuri. Sudahlah topik yang diberi adalah tentang TRIBE, malah audiens semuanya adalah orang DEWASA!

Fuh! Bukan main kau ya Abang tembam!

Tawaran ini Aman terima daripada Nazry Salam yang merupakan seorang penulis novel/komik yang berpengaruh di industri buku/komik Malaysia! Pada masa itu, Aman memang teringin untuk cuba memberikan talk yang berbeza. Selalunya Aman pergi ke sekolah, bertemu para pelajar, jadi mahu cuba tukar angin sekali sekala.

Walaupun Aman sudah jelajah lebih 200 buah sekolah, namun debaran untuk bertemu audiens yang dewasa tetap tak hilang-hilang. Ialah, berbeza langsung cara approachnya. Mana boleh dianak-anakkan. Nanti ada buku kena baling di kepala. Huhu!

Jadi, Aman ambil masa 1 minggu untuk prepare skrip, joke dewasa dan juga slide presentation yang lebih matang. Well, tidak terlalu matang sebab BLINK kan jenis fun lagi gedik mengada-ngada gitu. Hahaha!

Segalanya Blue Pink... Segalanya BLINK BLINK!

Ketika hari Aman memberikan talk, rupanya, ada beberapa rakan pekomik yang turut ada iaitu Irfan Foner, Reja Mus dan Nazr! Berbual-bual dengan mereka sebelum talk bermula atleast dapat mengurangkan sedikit gundah gulana.

Antara panelis pekomik yang bakal beraksi!


Sesi menghilangkan gemuruh bersama REVgang!

Alhamdulillah, ketika giliran Aman memberikan talk, walaupun dimulakan dengan suara yang agak terketar, tetapi segalanya berjalan lancar. Sehingga Aman terambil masa Reja pula. Hoho!

Respon dari audiens dewasa ternyata berbeza dengan para pelajar sekolah. Aman dapat lihat wajah dan riak mereka sekiranya apa yang Aman sampaikan adalah sesuatu yang berguna ataupun baru untuk mereka. Malah, dapat juga perhati topik apa yang menjadi tumpuan utama dan topik apa yang menghiburkan hati orang dewasa.

Aman betul-betul seronok dengan respon yang diberi. Ini adalah kali pertama Aman beri talk dengan orang dewasa. Pelajar skeolah rendah sudah beratus kali, pelajar menengah juga sudah berpuluh, peljaar universirti adalah dalam 3 kali. Kini dapatlah Aman menambah portfolio dan pengalaman bersama audiens dewasa. InsyaAllah, kalau ada peluang, mahu cuba lagi dan lagi!

Panelis pekomik bersama para peserta yang berbakat awesome!

Selepas ini, golongan mana lagi ya yang Aman mahu cuba beri talk? Ibu-ibu mengandung? Hohoho!

9 JUN 2016 | BANGUNAN ANGKASAPURI

-out-


5 comments:

Mirwan Choky said...

Semakin sukses Amam, keept it up.

Mirwan Choky said...

Semakin sukses Amam, keept it up.

Aman Wan said...

MIRWAN -- Hoho, terima kasih Mirwan! Yosh!

Mirwan Choky said...

Sesame bro! ^_^

pexejurer said...

Thanks for sharing the information. Keep the good work going. Yowhatsapp SMS Bomber cymera