Friday, January 30, 2015

Semakin Hampir Deadline


Sebulan ini Aman terpaksa sunyi sekejap update blog. Bukan kerana malas, tetapi kerana sedang fokus. Ataupun, CUBA fokus! Haha!

Aman sekarang diberi deadline akhir oleh editor untuk siapkan nomik Lawak Sekolah ke-5 ni! Setelah berbulan-bulan TERlanggar tarikh yang sepatut submit, akhirnya semangat untuk sambungkan cerita ini kembali juga!

Nomik kali ini agak istimewa bagi Aman. Aman sentiasa mahukan siri ini jadi better dari buku sebelum. Aman sangat sukakan flow cerita dalam nomik kali ini. Malah, ada juga babak emosi dan motivasi yang dapat diselitkan dan direlatekan oleh semua watak-watak utama Lawak Sekolah.

Ya, nomik kali ini Aman memang fokus terhadap perkembangan setiap watak. Robita, Bard, Nera, Faezah dan Noru. Korang akan dapat baca setiap watak ini akan matang dan ada perubahan setapak dalam nomik kali ini. Hope semuanya akan berjalan lancar.

Tak sabar nak kasi korang baca!

Apapun, keep doakan Aman buat yang terbaik ya!

YOSH!

^_____^

-out-

Thursday, January 1, 2015

Segalanya Tentang 2014

Ah, tamat sudah tahun 2014.


Bagi Aman, 2014 juga adalah tahun yang agak padat. Walaupun impian utama Aman tak tercapai sepenuhnya, tapi tak bermakna tak banyak perkara menarik yang terjadi. Jom imbas sekejap apa kejayaan Aman untuk tahun 2014 yang lepas.


*  *  *  *  *

1- LAWAK SEKOLAH TERBIT
Ok. Aman hanya mampu terbitkan 2 nomik sahaja untuk tahun ini. Sepatutnya buku ke-5 juga terbit dan siap tahun 2014. Tetapi sifat tangguh-tangguh Aman akhirnya sampai 2015 pun tak siap-siap. Adoi. Ini antara impian utama yang tak cukup sempurna bagi Aman. Tapi not bad la. Tahun 2015 ini Aman target 3 nomik! InsyaAllah juga akan ada 1 siri nomik baru yang watak utamanya seorang perempuan. Tungguuuu~!!



*  *  *  *  *

2- JADI NOVELIS
Fuh! Nak menulis novel bukannya mudah. Tapi alhamdulillah tahun 2014 Aman telah terlibat juga dalam pembikinan novel BLINK! Aman telah berjaya hasilkan 2 rangka cerita iaitu Aku Mahu Bodyguard Sensasi (yang bakal di tulis oleh Naim Jalil) dan siri dongeng ke-8 iaitu Siti Badang VS Gadis Bintang (yang bakal ditulis oleh Izanor Sharif). InsyaAllah pada tahun 2015, Aman nak cuba tulis novel sendiri pula. Yosh!



*  *  *  *  *

3- AKTIF YOUTUBE
Pada awal Januari 2014 Aman ada attemp untuk hasilkan vlog weekly, tapi terkandas separuh jalan. Kemudian bulan November 2014 Aman cuba lagi dan alhamdulillah so far setiap minggu Aman dapat consistent hasilkan vlog. Hope ini akan berterusan hingga ke tahun depan! 



*  *  *  *  *

4- JELAJAH SEKOLAH
Tahun 2014, Aman telah menjelajah ke 65 buah sekolah! Yeah! Agak banyak tu. Tahun 2015 ni Aman harap dapat pergi ke lebih banyak sekolah-sekolah lagi. Seronok woo! Meriah!



*  *  *  *  *

5- DAPAT AWARD
Ketika sesi Majlis Malam Royalti BLINK, Aman diberi anugerah dan hadiah kerana menjadi penulis/pelukis yang paling banyak mempromosi buku ke sekolah-sekolah. Alhamdulillah! Dapat RM300 untuk beli jam.....dan sampai hari ini Aman masih agi simpan duit tu sebab susahnya nak jumpa jam warna biru pink untuk lelaki! Awal tahun ni mesti beli juga!


*  *  *  *  *

6- MASUK AKHBAR
Oh, tak sangka juga Sinar Harian sudi keluarkan cerita tentang Aman di dalam akhbar. Gambar Aman pakai tudung tuala pulak tu yang dipilih jadi menghias page. Haha! Thanks ya!



*  *  *  *  *

7- PERGI TRAVEL
Whoah! Rasanya tahun 2014 adalah tahun Aman paling kerap naik flight! Aman juga akhirnya berjaya melawat ke luar semenanjung! Aman telah pergi ke Sabah 2 kali (Sandakan & Kota Kinabalu) dan pergi ke Sarawak 2 kali juga (Sibu @ Kota Samarahan). Semuanya sebab sertai Pesta Buku. Hihi!



*  *  *  *  *

8- LULUS UJIBAKAT
Hahahahahaha! Tahun ni juga Aman buat gila join ujibakat lakonan yang diadakan oleh Grand Brilliance di Sri Pentas. Bukan apa. Bukan nak jadi pelakon ke apa. Cuma nak mencuba rasa ujibakat. Kali pertama kena reject sebab macam pelakon teater katanya. Kali kedua try, baru lulus ke final. Aman juga berkenalan dengan ramai kawan baru yang minat berlakon. Nak join shortfilm tak? 



*  *  *  *  *

9- FAMILY BARU
Panggil Aman uncle! Muahaha! Aman juga dah ada anak buah tahun 2014. Si botak, Umair! Umur tak sampai setahun tapi dah sama-sama berlakon dalam vlog Aman yang bertajuk 'Citarasa Gambar'. Pergilah tengok. Comel kot kitorang!



*  *  *  *  *

10- JOIN SEMINAR
Aman banyak sertai seminar untuk belajar lebih banyak perkara. Antara seminar yang Aman join tahun 2014 ialah Seminar Drama Festival KL (dapat jumpa Rosyam Nor dan ramai artis yang bercerita pasal dunia filem), Seminar IMKK (seronok dapat belajar dari Dr Azizan Osman tentang marketing) dan Seminar Now Everyone Can Speak (seriously sangat best! Dapat belajar pasal public speaking dan dapat jumpa Aznil Hj Nawawi!).



*  *  *  *  *

11- BAGI TALK
Aman teringin nak bagi talk di IPT atau dengan orang-orang dewasa. Tahun 2014 Aman hanya sempat memberikan talk bertajuk "Potensi Komik dalam Pasaran Sekolah" dihadapan pengkarya-pengkarya hebat Comichat! InsyaAllah tahun 2015 nak cuba bagi talk lebih banyak. Nak asah bakat public speaking ni. Penat praktis depan cermin! Yosh!



*  *  *  *  *

12- CIPTA BRAND
Dan last sekali, Aman akhirnya berjaya untuk produce brand atau jenama Aman sendiri iaitu Sheeply Sweet! Ini sepatutnya story-based punya brand. Tapi komiknya tak sempat buat lagi. T-shirt je yang dah ada dulu. Tahun 2015 nanti, Sheeply Sweet ni akan mulakan langkah. Sangat excited!



*  *  *  *  *

Seriously, banyak yang terjadi. Tahun ini, tahun 2015, Aman akan pastikan akan jadi lebih baik dari 2014 sebelum ini. InsyaAllah. Amin!

-out-